פורד s max (למשפחה המתרחבת)

החיידק היה שם תמיד. הורי מספרים שעוד בהיותי תינוק, בסוף שנות השישים, הדרך הבטוחה להרגיע את הבכיין הייתה להכנס לפרינץ 4 ולעשות סיבוב בעיר. חום המנוע, הרעש שלו והויברציות שסיפק מיסטלו אותי…ובא לציון גואל.

בתור נער צעיר, ההורים שלי נהנו תמיד ממכונית מלוקקת שזכתה לניקיון קפדני כולל פוליש-וקס. חיכיתי לרגע שבו אקבל רישיון. וכשזה קרה, האהבה למכוניות ולנהיגה בפרט, רק גדלה. לא סתם חובב רכב, אלא חובב נהיגה. זה היה די ברור שכשהדבר יתאפשר, תהיה לי מכונית מהנה לנהיגה. שריטה או ילדותיות? זה אני!

אבל חלומות–חלומות והחיים-חיים. תכונה נוספת שתמיד הייתה שם היא הגיון. בכל דבר ובכל מעשה פניתי אליו. בסדר העדיפויות של החיים, תמיד היו דברים חשובים יותר, בוודאי כלכלית. לימודים, דירה עם שותפים, דירה עם החברה ואז נישואין. השנים חולפות והצרכים הפראקטיים קודמים לכל. 3 ילדים מקסימים מחייבים שטח דירה גדול יותר והחינוך חובה אבל ממש לא חינם.

החיים בהחלט מאושרים ובמישור המקצועי עולה על מסלול ההצלחה. אילו 10 שנים קודם לכן היו מספרים לי שכך ארוויח הרי שהחיים שהייתי מדמיין לעצמי היו של רווחה ונוחות. ממש עשיר. רק שבשונה מחלום בו קל לדמיין עושר משכר שמכפיל או משלש עצמו, מאוד קשה להבין שההוצאות עם משפחה ברמת חיים ממוצעת עולות בקצב לא פחות מהיר. מה שאומר שלהתפנק במימוש חלום, הופך עבור אחד כמוני למשהו מאוד לא הגיוני.

וכך, השריטה עוד שם. אמנם מתנייד במשך לא מעט שנים עם מכוניות ליסינג, אבל ממשיך להכיר כל פרט ועדכון בתעשיית הרכב. כל מי ששוקל החלפה בא אלי ושואל…

והחיים שואבים אותך בכוח למסלול שנדמה לך שאתה צריך להודות עליו. הקרבה כמעט טוטאלית לעבודה שמצידה "מתגמלת" בקידום ממלכד. במקביל, מקפיד לדאוג לכולם, לאישה ולילדים. חוגים, מורים פרטיים, טיסה לחו"ל וכל דבר ש"חייבים" או "אין ברירה". וגם אם החלום עדיין שם, אתה מבין שלמרות שאתה מתקדם, הוא נשאר באותו מרחק…

לפעמים בחיים צריך טלטלה עזה בכדי שתעצור את המירוץ, תזוז הצידה ותזכה להזדמנות ללמוד, להפנים ולשנות. פתאום להבין שאתה במסע, האלונקה עליך מתחילתו ואתה לרגע לא ביקשת שיחליפו אותך. עם כל הרצון הטוב, רחוק אי אפשר להגיע כך. ועוד גרוע מזה, אם את המסע אפשר לעשות בצורה נעימה ולשיר או להנות מאווירה מבודחת, הרי שאתה ממש לא תהיה שם. ולי זה קרה!

ואז, כשאתה מפנים שהדרך לא פחות חשובה מהמטרה, אתה מתחיל לפרוט את זה למעשים. מי אני? מה עושה לי טוב? יש לא מעט דברים קטנים שהם גדולים. דברים שאתה עושה בשביל עצמך. ואלו הדברים שיגרמו לך להיות שותף שנהנים איתו במסע, אבל לפני כן, נהנה בעצמו! – לאכול נכון, לעשות ספורט, מוזיקה, ספר טוב… כן, רגע, ומה עם אותה אהבה ישנה?

OK, ההיגיון עדיין שם, ו 3 מתבגרים דורשים עדיין מרווח מחיה בכל נסיעה ודווקא אותן ספורטיביות, הן צפופות, שלא לדבר על כך שחלקן מסתפקות ב 2 דלתות… ואילו המשפחתיות האמיתיות, המרווחות וה"מפנקות", נעדרות את התכונות האלמנטאריות להגדרה של מכונית לנהג. תכונות כמו האצה מהירה, אחיזת כביש וניהוג ממש לא בלקסיקון שלהן.

וכאן נכנסת לתמונה פורד. חברה קצת אפרורית, חסרת הילה מיוחדת, אבל דווקא היא השכילה להציע משהו שמאוד סיקרן אותי. מיני-ואן ספורטיבי! שילוב מוזר של ניגודים. האם זה עובד?

נא להכיר פורד S_MAX :

בשנת השקתה, 2007, היא זכתה למחמאה גדולה – מכונית השנה ע"י כתבי הרכב הנבחרים באירופה. המכונית מתבססת על גרסת ה"מנהלים" של פורד, המונדאו, ולכן מידות האורך והרוחב דומות, אך גם המכלולים המכניים העיקריים – מנוע וגיר. בשנת 2011 עברה המשפחה רענון רציני כאשר מנועים ותיבות הילוכים מודרניות הוחלפו וכן נערכו לא מעט שינויים קוסמטיים ואחרים.

תצורת המכונית היא 5+2, מה שאומר ש 5 מבוגרים ישבו בנוחות ובמרווח מצויין ועוד 2 במושבים פחות מרווחים, אך בהחלט כאלו שגם בן עשרה או מבוגר שאינו חריג בגובהו יוכלו לשהות בו.

לארץ מגיעה ה S_MAX עם מנוע אקובוסט 2 ליטר אשר גרסת הבסיס שלו מפיקה 203 כ"ס ואילו הגרסה המפוארת (טיטניום) 240 כ"ס. המנוע מצטיין במומנט בשרני (35 ק"ג\מטר בטיטניום) אשר זמין כבר בסל"ד נמוך ומשודך לתיבת הילוכים רובוטית דו מצמדית בעלת 6 הילוכים. השילוב הזה עובד מצויין.

בבעלותי דגם הטיטניום אשר נתוני הביצועים שלו מיישרים קו עם מכוניות שבהחלט יכולות להחשב כספורטיביות או כמנהלים זריזות. 0-100 ב 7.9 שניות ומהירות מרבית של 235 קמ"ש. גם הדגם הבסיסי מספק ביצועים מצויינים.

אבל הנתונים המספריים, מרשימים ככל שיהיו אינם מלמדים על אופי הפעולה. היכולת של המכונית לבלות במהירויות שונות ולהשאר רגועה ושקטה, עם תחושה של חוסר מאמץ הנה מרשימה. הגמישות הגדולה של המנוע ותפקוד הגיר גורמים לכך שבדרך כלל תמצא עצמך בסל"ד נמוך ונינוח. אך אם תרצה ללחוץ, תגלה שהתאוצה יכולה לתפוס את נוסעי הרכב לא מוכנים… הכוח והאופי הזה, תורמים גם לבטיחות, כי כשתחליט לעקוף, גם עם מכונית עמוסה, אורוות הסוסים יעמדו לצידך להשלמה נמרצת של המשימה. מהצד השני, יכולת השיוט במהירויות גבוהות ללא שום רעש או רחש מעייף הם יתרונות לטיולים ממושכים או למי שמבלה הרבה על הנתיב המהיר.

S_MAX היא מכונית גדולה ולא קלה (מעל 1.6 טון) ולכן למרות המנוע והגירים המודרניים, ביצועים עולים בצריכת דלק. מחוץ לעיר בנהיגה ריאלית ולא עם ביצה בין כף הרגל לדוושה, 12 ק"מ לליטר תחשב תוצאה טובה. בד"כ זה יהיה פחות – 10-11 ק"מ לליטר. בנסיעות עירוניות קצרות, 7.5 ק"מ לליטר תהיה תוצאה שמעידה על נהיגה יחסית רגועה. צריך לקחת את זה בחשבון.

אם התייחסנו לעניין הגודל, הרי שהמרווח בשורות הקדמיות נדיב במיוחד ורוחבה של המכונית אשר בולט מאוד בקטגוריה, מאפשר גם רתימה של 3 בוסטרים/מושבי ילדים ללא שום בעיה. בנוסף לכך, תא המטען סביר לצרכים שוטפים כ 285 ליטר, אך היכולת לקפל כל אחד מהמושבים בשורה השניה והשלישית בנפרד הופך את נפח המכונית לפונקציונאלי מאוד. גם עניין הבטיחות לא הוזנח ויחד עם 7 כריות האוויר היא זכתה ל 5 כוכבי בטיחות של NCAP.

כיאה ליומרות הספורטיביות שלה, נועלת מקס צמיגים ענקיים 235/18/45 על ג'אנטים ממגנזיום. מידות כאלו המתאימות למכוניות בעלות אופי ספורטיבי גובות בד"כ מחיר בנושא הנוחות. אך גם כאן מקס מפתיעה ונוחות הנסיעה שלה מצויינת וראויה להשוואה למכוניות במחירים כפולים. חשוב להדגיש כי אין מדובר בניתוק מוחלט מהשיבושים השונים או בתחושת שיוט. אלא שריסון אותם שיבושים שקט ונספג ויכולת שמירת הכיוון והיציבות מצויינים. וכאן, בהחלט זה מתחבר גם ליכולתה באספקט של טיפול בדרישות של נהג חובב הגה. ההתנהגות שלה בעיקולים בטוחה עם אחיזה גבוהה מאוד, כאשר הגעה למגבלות בהחלט מערבת את הנהג ומאפשרת לו לשלוט בנעשה באפקטיביות. ההגה חשוב ובשונה מחלק לא קטן מהמתחרות עם משקל מורגש ונכון. לא קל מדי ולא מעייף. קיים פה בהחלט אותו אלמנט המפתה את מי שמחפש זאת, לאיתגור משותף שלך ושל המכונית בכביש מפותל.

דגם הטיטניום מפנק את נוסעיו בריפודי עור המשולבים עם אלקנטרה, בגג פנוראמי ענק (עם וילון חשמלי) אשר מגדילים אפילו יותר את תחושת המרחב ומספקים חווית נסיעה גדולה יותר לנוסעים מאחור. בנוסף, המכונית מגיעה עם מערכת קול של סוני המחוברת ללא פחות מ 11 רמקולים ומפיקה חוויה עשירה ואיכותית אשר בהחלט יכולה לספק רגעי אושר לנוסעים או לנהג. כמובן שחיבורי USB, AUX ו BT הם חלק מהחבילה. אמנם בלוח השעונים קיים מסך LCD אך העדרו במרכז הדשבורד כמקובל היום, עלול להתפס כסוג של ארכאיות. הדבר ניתן כמובן ל"תיקון" ע"י החלפת המערכת המקורית.

מזגן המכונית מספק, אך חסר פתחים נפרדים לשורה השלישית. ברגעי שיא הקיץ, נדרשת הפעלה מקסימלית של המאוורר מה שמעט רועש. בכל אופן, יחסית למקובל.

מעט מדי אנשים שמים לב לעובדה שזמן הבילוי שלהם במכונית גדול ללא הכר מזה שהם מקדישים ליקרים ולחשובים להם. הזמן הזה שבו אתה בדרך כלל לבד, יכול להיות מעייף ומציק, במיוחד אם אתה שומע ערוצי חדשות, סובל ממכונית לא נוחה או איטית. אמצעי תחבורה ותו לא. חבל מאוד! מכונית מהנה יכולה להפוך את אותן שעות לא רק לנסבלות אלא אף למהנות. מושב נוח, מתלים טובים, מערכת סטראו משובחת עם מוסיקה שאתה אוהב, יכולים להפוך לזמן איכות פרטי עם עצמך. סידור המחשבות ומנוחה. נשימה עמוקה לפני כניסה נוספת מתחת לאלונקה. הוסף לזה יכולות תנועה גבוהות כמו ביצועים מעולים חסרי תחושת מאמץ והתנהגות איכותית בכבישים מתפתלים והרי לך פרטנרית נהדרת. כשצריך משרתת את המשפחה נהדר וכשאתם לבד…אפשר לעוף…

About shayy

שי, תושב מרכז הארץ. נשוי ואבא ל3 מתבגרים.

7 comments

  1. אהבתי

  2. אתה ממליץ על הרב? מה עדיף – אולי אווטלנדר?

  3. אם בשאלתך לגבי "הרב" הכוונה ל RAV4 של טויטה, אז אני מניח שאתה יודע שמדובר במכונית עם 5 מושבים וזה אומר שעולם האלטרנטיבות שונה לחלוטין. בעיקרון ל RAV יש גרסה היברדית עם הנעה קדמית או עם מנוע בנזין עם הנעה כוללת. אני לא מכיר מספיק טוב מהתנסות אישית את המכונית הזו, אך הייתי בודק אם תיבת ההילוכים הרציפה אינה מייבבת ברעש שמטריד אותך.

    לגבי האאוטלנדר שאותו אני מכיר, אז הדבר הראשון שחייב לאמר זה שאם הגעת מכיוון של חובב נהיגה, מקום שבו ה S_MAX לוקחת את כל הקופה בקבוצה, האאוטלנדר ממש לא שם. הוא פרקטי ויש לו גרסת 5+2, ויש מי שאוהב את ההופעה אבל זו הסחורה שלו. אין מה לצפות ממנו להנאה מביצועים או מחווית נהיגה.

    בקבוצה הזו יש כעת בעיה, כי ה S_MAX לא מיובא. שווה להמתין לראות אילו גרסאות יגיעו של הסקודה קודיאק שאמורה להמכר בקרוב.

  4. חחח – התכוונתי הרכב…

  5. ינאי אדרי

    חחח – טעות כתיב – התכוונתי ל "רכב" …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *