מראה מראה שעל הקיר

הורות היא רגע מפנה בחיים, היא הרגע בו אנו מפסיקים להיות אחראים רק לגורלנו ולוקחים אחריות על הדור הבא, ילדינו, עלינו כהורים מוטלת האחריות לספק להם קורת גג, מזון ושתיה, השכלה וכלים להתמודדות עם העולם הגדול. מאז ששוהם הגיח לעולם המשפט הראשון מהדהד לי בראש, ואני משתהה לא פעם על החלק האחרון של המשפט ושואל את עצמי על האופן בו אני מעוניין לחנך אותו ואת אחיו ואחיותיו שיגיע בעתיד, כלומר עם אילו כלים אני מכין אותם לעולם הגדול.

חינוך היא שאלה קשה, מצד אחד אני ואישתי גדלנו בבתים שונים וחונכנו בצורות שונות ורואים את הדברים בצורה קצת שונה, מצד שני אנו רוצים לחנך את ילדינו בצורה שונה מעט מהצורה בה חונכנו אנחנו, לא פשוט בלשון המעטה, השאלה הפכה קשה יותר ששאלתי את עצמי כיצד נעשה זאת, איך נחנך אותו להתמודד עם כשלונות ואכזבות, איך נחנך אותו לא להיות אלים, איך נחנך אותו לאהבת הזולת, איך אני מעביר לו את הכלים להתמודדות עם העולם הגדול בצורה הטובה ביותר.

חינוך על רגל אחת

חינוך הוא תהליך למידה, תהליך של למידה בו האדם או במקרה שלנו הפעוט רוכש ידע, אמונות, מיומניות, עמדות וערכים, כלו אלו הינם משתנים סביבתיים ולא מולדים (גנטיים) שאותם רוכש האדם בתהליך למידה שונים מהסביבה. תהליך הלמידה

תהליכי למידה של פעוט על רגל אחת

אחד החלקים החשובים ביותר בחינוך ילדים הוא הבנה של תהליכי הלמידה שעובר הפעוט בדרך לבגרות, ישנן תאוריות רבות המתארות את תהליכי הלמידה של פעוטות לרכישת שפה, לדרך בה הם מביעים רגשות ולצורה בה הם נוהגים, אחת התאוריות הנוגעות בכל אחד מן תהליכי הלמידה הללו היא תאוריית הלמידה החברתית של הפסיכולוג אלברט בנדורה. במחקריו הציג בנדורה את ההשפעה החד משמעית של למידה ע״י חיקוי וכיצד היא באה ליידי ביטוי בצורה בה ילדינו מחקים את התנהגותינו, כלומר ההשפעה הסביבתית שלנו על ילדינו.

במילים פשוטות שוהם יגדל ויראה בי ובאישתי דמות חיקוי, והוא יבחר לנהוג לא כפי שאנו אומרים לו לנהוג אלא כפי שיראה אותנו נוהגים, הם לומדים מן הנעשה ולא מן הנאמר. הערכים שעליהם אנו רוצים שילדינו יתחנכו אלו הערכים שעלינו להשריש בעצמנו, בין אם זה דחיית סיפוקים, סבלנות או אפילו תזונה נכונה. הדוגמה הבנאלית ביותר היא שתיית מים, לא ניתן לחנך ילד לשתות מים בזמן שאנו כהורים בוחרים לשתות משקאות ממותקים.

תהליך הלמידה ששוהם עובר מלידתו וימשיך לעבור עד לבגרות נקרא על פי בנדורה למידה על ידי חיקוי, והוא הוכח במחקריו. הפעוט יגדל להיות בצלם הוריו ועלינו להיות דמות שתואמת את הערכים אותם אנו רוצים להשריש, כמובן שיש לזכור שכל ילד מגיע הם הרכב גנטי שונה והסביבה לא משפיעה בצורה זהה, לכן גם אחים שגדלו באותו הבית לא בהכרח יגדלו לנהוג בצורה זהה.

תהליכי למידה של אבא בתחילת דרכו

ההורות היא תהליך שמלמד אותי כל יום דבר חדש, אך אחד הדברים שלמדתי מהר מאוד עם הגיעו של שוהם לעולם הוא שלזמן הפנוי שלי יש ערך עליון, אי אפשר לבזבז אותו סתם ברביצה מול מסך הטלביזיה בצפייה בריאלטי בשקל וחצי או לצפות שוב בסרט שכבר ראיתי. הזמן הפנוי מוגדר מראש, הוא מגיע לאחר שמשכיבים את שוהם לישון, אוכלים ארוחות ערב ומנהלים שיחה עניינית עם בת הזוג על היום שחלף לו, והוא מגיע כל יום בערך בשעה 11 בלילה, כן, בשעה שלא מעט אנשים הולכים לישון, אני הולך לשעתיים-שלוש של זמן איכות עם המחשב והרוח הירושלמית הקרירה.

הזמן הפנוי שלי שאם תרשו לי נקרא לו זמן איכות הוביל אותי מהר מאוד לסנן את התוכן שאני צורך, אני מתמקד בין אתרים שממוקדים בתחומי העניין שלי, אתרים שתורמים להתפתחות שלי כאבא ואתרים שיכולים לתרום לי בהתפתחות האישית. הדרך הזו הובילה אותי מהר לשאוב מהמידע הרב שיש לאינטרנט להציע, החיפוש מתחיל כמו תמיד בגוגל, אך מהר מאוד יוצר מעגל תוכן של תכנים שמעשירים אותך בכל אחד מהתחומים הרלוונטים, הדרך הזאת מובילה מהר מאוד צרכני ידע לTED, אתר שהקונספט שלו הוא רעיונות שכדאי להפיץ ומעביר את התכנים שלו ע״י סרטונים שמצולמים בוויעדות שמתקיימות במקומות שונים בעולם, באתר ניתן למצוא כמה ישראלים פורצי דרך דוגמת שי אגסי ודן אריאלי, את הנשיא לשעבר ביל קלינטון, ביל גייטס ועוד, הסרטונים מחולקים לפי קטגוריות ותורמים רבות לידע הכללי והרחבת אופקים.

תהליך הלמידה שעברתי נקרא על פי בנדורה ויסות עצמי, הזמן הפנוי שלי הצטמצם ולכן היו לי שאיפות שונות ממנו, כל פעם בחנתי את מידת הסיפוק שלי בהתאם לביצועי הידע שלי מהתוכן אותו אני צורך וכך ההתנהגות העתידית הובילה אותי למקורות תוכן המביאים אותי לכדי סיפוק מניצול הזמן הפנוי (זמן איכות, אני מבקש).

אין טוב ממראה עניים

בחרתי לשתף אתכם בסרטון שהוא לראות עניי חובה עבור כל הורה, לא פעם אנו שואלים עצמנו כיצד נוכל לחנך את ילדינו בצורה הטובה ביותר והסרטון נותן ראייה שונה לשאלה הזו, הסרטון מציג זוג הורים שגילו 10 ימים לאחר לידת בנם שהוא סובל משבץ מוחי שבעקבותיו אינו יכול לשלוט בפלג גופו השמאלי, החוויה הקשה הזו שאני לא מאחל לשום הורה הביאה את ההורים להבין דבר פשוט שאנו לפעמים נוטים לשכוח, הילדים הם המראה שלנו, הם בוחרים לנהוג כפי שאנחנו נוהגים, אני יתן לסרטון לדבר בעד עצמו!

http://www.ted.com/talks/roberto_d_angelo_francesca_fedeli_in_our_baby_s_illness_a_life_lesson

 

מצורף המחקר אותו ביצע אלברט בנדורה במאה הקודמת על ההשפעה של תהליכי הלמידה החברתית וחיקוי בפרט- http://psychclassics.yorku.ca/Bandura/bobo.htm

 

About יוסי מזרחי

יוסי מזרחי, בן 28, נשוי ואבא לשוהם ורום. גר בירושלים עיר הקודש. מייסד הבלוג Daddy.co.il-חיים של אבא.

Check Also

ישנים בעמידה

בתוך מערכת הבריאות המסורתית בעיות שאינן שגרתיות נופלות להן בין הכסאות וילדים רבים מתמודדים אתן בשגרת חיי היומיום בלי שאף אחד שם לב שהם מתהלכים להם חולים. זהו סיפורי האישי שבא להמחיש את האבסורד שבשיטה הנוכחית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *